Zsebatomerőmű a Sony-tól! Erre mit lép majd a többi gyártó?
Ha profi fényképezőgépre gondolunk, rögtön megjelenik a szemünk előtt egy iszonyú nagy kamera, amivel ősapáink még mamutokra vadásztak. Egy ideje azonban, ez a sztereotípia kezd megdőlni. A Sony egyszemélyes hadjáratot indított minden gyártó, de főleg a Nikon és a Canon csúcsgépei ellen. Az A7-es szériát már jól ismerjük, ahol a gyártó az A7-től az A7RII-ig olyan termékpalettát vonultatott fel, ami már a profibb DSLR-ekkel egyenrangú. Nem egy ismerősöm cserélte le a tükrös rendszerét erre a kompaktabb, MILC (a megnevezés nem pontos, mindjárt megmagyarázom miért) kialakításra. De mégis mivel érte el a Sony, hogy konkurense legyen a vezető gyártók csúcs ketyeréinek? Nos, nemes egyszerűséggel zavarba ejtően sok és forradalmi technológiát gyömöszöltek egy akkora vázba, ami elfér a zsebünkben.
Mi is az a Sony A7 sorozat?
Csak erről egy külön cikket lehetne írni (ahogy azt tette hispan cimborám, itt), ennek ellenére most megpróbálok tömör lenni. MILC rendszereket már régóta láthatunk a boltok polcain, mint tükör nélküli fényképezőket, melyek jellemzően micro 4/3-os vagy ritkábban APS-C szenzorral vannak felszerelve. A Sony ezt a tükör nélküli megoldást és a kis méretet vette alapul, azzal a különbséggel, hogy elképesztő szoftveres és fizikai tudást préseltek az A7-es szériába, valamint, ami az egyik legfontosabb: mindezt full frame szenzorral. Ezzel pedig létrejött az ILCE kategória, ami kifejezést egyelőre csak ezekre a gépekre használunk.
A cikk mindezek ellenére nem az A7-esekről, hanem a gyártó legújabb szuper fegyveréről, az A9-ről szól. A részletekről az elmúlt napokban kaptunk hivatalos bejelentést. Először lássuk a bestiát magát!
Mint látható, az A9 folytatja az A7-es sorozat design vonalát. Ami talán elsőre feltűnhet kívülről, az a két módválasztó tárcsa. Igazából a külsőségekről felesleges sokat beszélni, azt majd megteszik a képek. Esetleg egy számszerű összehasonlítás még hasznos lehet:
Az A9, A7 és egy AA elem. Méretben nincs igazán különbség.
Szokták mondani, hogy a szépség belülről fakad! Nos, nem tudom volt-e ez a mondás valaha aktuálisabb, mint jelen esetben, hiszen az A9 nem megjelenése miatt egy feltűnő jószág (bár kétségkívül elegáns), hanem a benne rejlő atomerőmű miatt. Lássuk mire is gondolok!
- 24.2MP-es ún. stacked (több rétegből összeállított*) BSI fullframe CMOS szenzor, elsőként a világon, mely az eddiginél 20x gyorsabb kiolvasási sebességre képes (*nem RGB rétegek, mint a Sigma Foveonban, vagy az analóg filmben, ez más jellegű rétegelés)
- Elsötétülésmentes sorozatlövés akár 20fps sebességgel 241db RAW, vagy 362db JPEG képig
- Csendes, vibrációmentes exponálás akár 1/32.000s záridővel
- Torzításmentes elektronikus záras expozíció
- 693db fázisdetekciós AF pont, másodpercenként 60 AF/AE követés számítással
- Minden eddiginél jobb követő AF (25%-kal gyorsabb az a7R II-höz képest)
- Ethernet port, dupla SD kártya (melyből az egyik UHS-II, a másik UHS-I, sőt az egyik tud Memory Sticket is fogadni)
- 2.2x hosszabb üzemidőt biztosító akkumulátor, ami kb 480 kép készítését teszi lehetővé (dupla akksis portrémarkolattal kb 1000 kép)
- 5-tengelyes szenzorstabilizálás, mely 5FÉ előnyt biztosít
- QuadVGA OLED Tru-Finder EVF kereső 3.686k képponttal, melynek optikai felépítésébe kétoldalas aszférikus lencsetagot építettek, ami 0.78x nagyítást tesz lehetővé és saroktól sarokig tartó élességet. A tükröződésmentesítést az Zeiss T* bevonata segíti, a fluorin bevonat pedig a koszt taszítja. Mindez 2x világosabb keresőt eredményez az a7R II-höz képest, így ez már közel olyan fényességet is jelenthet, mint a tényleges jeleneté, amit fotózni kívánunk, vagyis minden eddiginél élethűbb eredményt ad az a9 elektronikus keresője. Ezt a 120fps képfrissítési ráta még tovább növeli.
- Az LCD 3″ méretű, kihajtható és touch-screen típusú
- ISO 100-51.200, kiterjesztve ISO50-204.800
- 14-bit tömörítetlen RAW
- 4K videó pixelösszevonás nélkül (6K videót méretez le 4K-ra), illetve 120fps FullHD 100Mbps
- Profi gépekhez méltó kezelőtárcsák, programozható gombok és joystick
Hölgyeim és Uraim, senki ne szégyellje, én is elmorzsoltam pár könnycseppen ezen adatok láttán. Komoly dolgok miatt nem szégyen sírni! Sajnos ezen nem segít az előreláthatólag (aki áll üljön le, aki ül álljon fel, hogy aztán ismét leülhessen) 1,5 millió forintos ára sem. Bár tegyük hozzá, hogy a Nikon, Canon csúcs gépek 2 millió körül vannak. Azt hiszem a gyártók póker játszmájában ez a Sony-tól egy all in, és nehéz mit mondani egy ilyen lapra. Mondom ezeket úgy, hogy DSLR fan vagyok és eddig nem igazán szemeztem a mirrorless technológiával, de ez azért igen meggyőző!
Egy dolog van talán, ami engem személy szerint zavar ezekben a vázakban. Volt szerencsém többször kipróbálni egy A7II-t és nekem kényelmetlenül kicsi. Maximum portrémarkolattal lesz kellemesebb fogása. Persze erre mondhatnánk: "De legalább kis helyen is elfér, akár zsebben". Ez igaz is, amíg a vázról beszélünk, de abban a pillanatban, hogy rákerül egy tele, már úgyis táska kell neki.
Egy dolog viszont biztos! A Sony elkezdett egy forradalmat, amire lépnie kell a többi gyártónak is akár DSLR, akár mirrorless vonalon, mi pedig majd kapkodhatjuk a fejünket! Persze, először kerüljön forgalomba az A9, hogy lássuk, tényleg azt és úgy tudja, ahogy a papíron olvashatjuk.
Forrás és képek: tripont.hu; blog.fotosarok.hu
Köszönöm, hogy elolvastad a cikket, ha tetszett nézz be az Aquila Photo Blog más oldalaira is:
YouTube
500px
YouTube ajánló: