2017. máj 26.

Időutazás és furcsa hangok a Dunakanyarnál! Igazi életérzés!

írta: AquilaPhotoBlog
Időutazás és furcsa hangok a Dunakanyarnál! Igazi életérzés!

index.jpg

 

Akik múlt szombaton a Szobfelé vezető vasútvonal közelében tartózkodtak, szokatlan hangra kaphatták fel a fejüket. Ez a hang nem más volt, mint a zakatoló és heroikus küzdelemmel robogó, legendás 424-247-es gőzmozdony! A füstjénél csak a hangulat, illetve a fotózó/utazó emberek lelkesedése volt nagyobb.

Azt kell mondjam, nagy rajongója vagyok a gőzmozdonyoknak. Még ha nem is hordok Thomas-os pólót, ezek a masinák mindig is lenyűgöztek. A mai mozdonyoknak is megvan a maguk szépsége, de a gőzösöknek...Nekik lelkül van. Mint valami robot lények szuszognak, pöfögnek, izegnek-mozognak, fújtatnak. Merje valaki azt állítani, hogy nem olyan, mintha élnének!
Igazán kivételes és megtisztelő lehetőség volt a mozdony "konyhájában" utazni (ezt a kifejezést menet közben tanultam, és a gőzös vezetőállását jelenti – hozzáteszem a kazán hője miatt, nem meglepő az elnevezés). Aki megszokta a Flirt motorvonatok csendes suhanását, az most felejtse el! A gőzösnél szintbe minden alkatrészt hallani lehet, nem beszélve a sípról, ami gyakorlatilag végig szólt az egész út alatt, hol a töltés szélén várakozó fotósoknak, hol más mozdonyvezetőknek, hol a bámészkodóknak vagy csak úgy, mert mért is ne! :D

Természetesen készült werkfilm, amiben mindezt láthatjátok és hallhatjátok is! Illetve készítettem egy rövid interjút a mozdonyvezetővel, amiből kiderül, hogy is működik a mozdony és nekik milyen személyes élményeik vannak. Mielőtt továbbgörgettek, érdemes megnézni! ;)

 

 A képek böngészése előtt még szánjunk egy kis időt a mozdonyra, pontosabban annak történetére, hiszen egy csaknem 100 éves matuzsálemről beszélünk!

Ezekhez képest a kisebb gőzmozdonyok valóban csak kávédarálók voltak, ahogy akkoriban nevezték őket. A 424-esnek legalább akkora tekintélye volt kis hazánkban, mint később a svéd Nohab dieselmozdonynak. Nem véletlenül, hiszen 14 bar gőznyomással 1350 lóerő teljesítményre volt képes, 21 köbméter vízkészlettel, 9 tonna tüzelőkészlettel rendelkezett, és 90 km/óra volt a megengedett csúcssebessége (ezek szerint többre is képes lett volna). Ez az 1950-as, ’60-as, ’70-es években nem volt lebecsülendő egy mozdonytól. 
A 424-es egykor a magyar ipar büszkesége volt. 

Az 1960-as évektől megjelentek a megfelelő teljesítményű M61-es Nohab és M62-es ("Szergej") dízelmozdonyok, ezért a gőzmozdonyok, velük együtt a 424-esek szerepköre is egyre csökkent.
A sorozatot az 1980-as években kezdték selejtezni. Néhány mozdonyt guruló fűtőkazánná alakítottak, kilenc darabot pedig kiállítottak. A magyar gőzmozdonyok közül a 424-es volt a legsikeresebb. 1958-ig összesen 514 darabot gyártottak, ebből 149-et külföldi, főként jóvátételi megrendelésre.
Annak idején rendkívül elterjedt, mindennapos látvány volt a füstfelhőbe burkolózó mozdony a vonatok előtt, és igen hosszan szolgáltak, az 1920-as a személyvontati gőzvontatás 1984-es megszűnéséig.
forrás: nyugat.hu, wikipedia.hu

 Akkor lássuk a képeket is, melyek a vezetőállásból, vagy egy gyors leugrás után, a megállókban készültek Tóth Tamás kollégával. Fotós szempontból sem volt könnyű dolgunk, mert a sötét fülke és a világos környezet akkora kontrasztkülönbséget jelent, hogy vagy az ablak ég ki, vagy a fülke bukik be. Megfelelő expoval kicsit lehet segíteni rajta az utómunkánál, de van, mikor jobb nem erőltetni. Azért igyekeztünk kihozni a dologból, amit lehetett.

Tóth Tamás - TT Pixels

 

 Lampert Benedek - AquilaPhotoBlog

 

 

 Illetve még néhány kép az egy héttel korábbi Orient expressz-ről

 Remélem ezzel a hosszú galériával és a videóval eleget tettünk a gőzös fanok igényeinek, esetleg kedvet csináltunk azoknak, akik még nem utaztak vele. Tényleg nagyon ajánlom mindenkinek, remek családi program is egyben! A gyerekeknek még inkább varázslat az egész, pláne, ha a Thomas a gőzmozdony mesén nőttek fel! :D

Külön köszönet Zebegényi Balázs barátunknak, Fábry Péternek és Ficza Lászlónak ezért a különleges élményért!

 

 

Köszönöm, hogy elolvastad a cikket, ha tetszett a képek és a videó nézz be ide is!

Facebook

YouTube

Instagram

500px

 

 YouTube ajánló: további werkfilmek

 

 

 

 

 

Szólj hozzá

budapest cikk youtube werk