2019. júl 10.

Gangvadászat Budapesten - Ezt találtam az ódon falak mögött!

írta: AquilaPhotoBlog
Gangvadászat Budapesten - Ezt találtam az ódon falak mögött!

gang_2_header.jpg 

 

Rémlik az sok koszos, szmogos, már-már fekete, géppuska-lövésnyomoktól terhes bérház Budapest szívében? Ne ítélj elsőre, ezek a több, mint 100 éves épületek olyanok, mint a boroshordók: a lényeg belül rejtezik!

Ebben a cikkben turista leszek a saját városomban és olyan helyekre bukkanok, amiről azt se tudtam előtte, hogy létezik. Settenkedjünk be a vaskos, komor kapuk mögé, garantálom, hogy meg fogtok lepődni! ;)

Hogy, hogyan lehet bejutni egy ilyen helyre, illetve mire figyeljetek oda, ha már ott vagytok? Werkvideó készült a legutóbbi cserkelésről, lessétek meg! ;)

 

Most pedig lássuk az eddigi trófeákat! Sokan nem szeretik, én viszont kifejezetten odavagyok a halszem optikák torzításáért az ilyen szituációkban. Ezek nem mérnöki épületfotók, itt számomra egy a fontos: legyen húzása és olyan térérzetet adjon, hogy elszédüljön a kedves néző!
Még, hogy a Föld lapos... Már elnézést, de láthatóan úgy görbül, mint a kisujjam eskü alatt!

 

Mikor beléptem ennek a szent istván körúti gangnak az ajtaján, tíz percig csak álltam egy helyben, szájat tátva, mint kezdő napközis a zsíros kenyér láttán. Gyönyörűen felújítva, egy építészeti remekmű! Kezdesz szédülni? Szuper, lesz még rosszabb!

szokokutas_k_j.jpg

 

Mindenki ismeri a klasszikus trükköt, mikor nagy dobozba csomagolnak egyre kisebbeket. Nos, ez valami olyasmi, csak épületekkel. Rejtett imaház egy belső udvarban, igazi kincs volt rátalálni!

lampert_benedek_hazbanhaz.jpg

 

belso_epulet.jpg

 

 A leghosszabb belső udvar, amit eddig láttam.

husszu_gang.jpg

 

A fenséges Adria palota! (videó: 10:38). A megrendelő és első tulajdonos neve után eredetileg Adria-palotaként, majd a rendszerváltás előtti pár évtizedben itt székelő utazási iroda miatt Express-házként ismerték. Címszavakban visszatekintve a ház több mint száz, fordulatokban gazdag évére, a történelmi események miatt felszámolt és azóta elfeledett hajózási társaság, a rendszerváltás után kivérző Express, gyilkos banditatámadás a földszinti bankfiókban, a mostani kissé elhanyagolt külső, mind külön-külön is drámai történet. Az elmúlt két évtizedben viszont annyi külföldi szuperprodukciónak biztosított helyszínt, hogy sok millióan pillantottak be a belsejébe, anélkül, hogy tudták, hol is található valójában (forrás: kép-tér blog). A videóból kiderül az is, mely filmeket forgatták itt (videó: 12:37).

adria_1.jpg 

adria_lepcso.jpg

adria_bel_l.jpg

 

Egy klasszikus, de megunhatatlan.

gang_2.jpg  

leveles.jpg 

Ez a másik kedvencem. Tényleg, mint valami fantasy hobbit-lak. Színes alapterület, henger alakú lépcsőház... Zseniális!

panogang_kesz2_k_j.jpg 

Épp csak az ablaka nem zöld ennek a cifrapalotának. Ez a budapesti gangok kikapós bálkirálynője. (videó 5:54)

cifragang_k.jpg 

 

Azonban mind közül a legkülönlegesebb, ez a teréz-körúti ház, ahol interjút is adott nekem egy 1973 óta itt lakó házaspár. Ők gondozzák az épületet és ezt az ipari mennyiségű vadszőlő is az ő munkájuk eredménye, ami lassan kezdi átvenni az uralmat. Hallgassátok meg az interjút: videó 02:42tereze_susnya_szembe.jpg

 

susnya_lookup.jpg

 

 tereze_susnya_gang_k.jpg

 

Esküszöm ilyen, nem én színeztem utólag!

dsc_1069.jpg 

 

Előfordul olyan, mikor csak találomra betérek valahova, ez mindig egyfajta zsákbamacska, de épp ettől izgalmas! (videó 5:06) sarga_gang.jpg

 

 lablog_k.jpg

 

Remélem tetszettek a képek és meghoztam kicsit a kedvetek ahhoz, hogy néha benézzetek a kapuk mögé is! Higgyétek el, van egy varázsa, mikor beléptek egy ajtón és kíváncsian várjátok, mi fogad bent. Jobb esetben nem egy szőrös taxisofőr baseball ütővel a kezében, hogy márpedig most hordd el magad, mert átplasztikázza az arcod. Nyugi, csak vicceltem, nem is szőrösek!

FONTOS: bármilyen szép is egy épület, a fotós csak vendég odabent és első a lakók nyugalma! Ha többen mentek legyetek halkak, ezek a gangok általában nagyon csöndesek, sokszor szinte én is suttogtam a videóban, mert a normál beszédhangot is zavarónak éreztem.

 Ehhez a túrához kaptam segítséget a Gangvégek nevű facebook oldaltól, ahol több ezer kép, címmel ellátva várja, hogy megkeressétek őket! Erre az oldalra bárki küldhet be fotót egy-egy körfolyosóról vagy épp érdekes lépcsőházról. Lassan egy igen komoly archivum gyűlik össze a budapesti bérházakról.

 

 

 

 

Szólj hozzá