Így fotózz tűzijátékot! - Gyorstalpaló
Minden évben augusztus 20-a az országos "Fényképezz tűzijátékot!" nap. Nem csoda, hiszen a pirotechnikusoknak ez a gyereknap, mikor a játékszereiket az utcán is kipróbálhatják. A mi legnagyobb örömünkre!
Mivel látványos esemény, a közösségi platformok roskadásig telnek szép, rossz és látássérülést okozó képekkel. Ebben az esetben a rossz képek nem egyenlőek a telefonos képekkel, DSLR-rel is nehéz jó fotót csinálni. Ennek pedig két fő oka van:
1. Nincs lehetőség az ismétlésre. Amiről lemaradtál, az legjobb esetben is csak egy év múlva korrigálható. Most ezt nyilván egy bizonyos momentumra értem, mert a fél óra alatt azért sok rakétát láthatunk.
2. Sötét van. Jobban mondva a napközbeni fényekhez képest. Teljes sötét természetesen nincs, pláne a robbanások miatt, de ideális fénymennyiségről sem beszélhetünk.
Hát igen... az a fránya sötét. Egyértelmű, hogy a fényképezéshez fény kell, ha ez nincs vagy csak korlátozott mennyiségben, akkor kezdődnek a gondok. Ebben az esetben a fényképezőgép zajtűrésében és dinamika tartományában van minden reményünk, illetve az adott lencse fényerejében. Ez az a pont, ahol bizony már számít, hogy milyen masinánk van.
Felszerelés:
Az éjszakai felvételeknél az egyik kulcskérdés a zajtűrés. Ezt több tényező határozza meg:
- Szenzor (minél nagyobb annál jobb a zajtűrése)
- Záridő (alapvetően minél hosszabb annál zajosabb a kép, ez tudjuk kompenzálni pl. az ISO csökkentésével, de záridőben sem mehetünk 2-3mp-nél tovább, mert kiég a környezet)
- Hőmérséklet (minél melegebb a szenzor annál inkább zajosodik pl. egy meleg nyári estén)
FONTOS! A megapixel ne tévesszen meg! Nem az a minőség mércéje!
Ez egy igen tömör megfogalmazás, de a lényeg nagyjából ez volna. Most pedig nézzük, hogy szenzorméret és minőség tekintetében milyen fényképező lesz a legjobb barátunk!
Telefon/kompakt:
- Tudom, hogy a felső kategóriás telefonok már önmagukat meghazudtoló képminőségre képesek és őszinte ámulattal tekintek néhány telós fotóra (valóban fotó!!). De az éjszakai fotózás még mindig szürke folt nekik (pl. a kis szenzorjuk miatt nagyon-nagyon zajosak a képek, nem elég jó a dinamika tartományuk), ha lehet kerüljük!
A kis kompakt gépekkel hasonló a helyzet, sőt, előfordul, hogy kisebb a szenzorja, mint egy telefonnak. Nem mondom, hogy ez az általános, de van rá precedens. Így vagy úgy... nem tudom ajánlani ezt sem.
Bridge:
- Ebben a kategóriában már több lehetőség van. Még ez a típusú fényképezőgép sem éjszakai fotózásra van kitalálva, de az előbbiekhez képest jelentős minőségkülönbségről beszélhetünk. Ha szeretnél olyan képet, ahol az utómunkánál van miből dolgozni, akkor ez a minimum szint. Ez a típus általában 4/3-os szenzorral van felszerelve.
DSLR / MILC (ebből is az APS-C vagy Full Frame szenzorosak):
- Na igen, ez az a kategória, ahol már magasabb minőséget kap az ember és a nagy szenzor miatt a zajtűrés is rendben van. Persze itt is vannak árkategóriák, de ez viszonylag evidens: minél drágább, annál profibb - a dolog azért nem ilyen fekete-fehér, de megközelítőleg.
Nos, ha megvan a motyó, akkor jön a neheze. A tűzijáték fotókat 1345+1 módon lehet elrontani. Ez a számadat, brit kutatók és az AquilaPhotoBlog közös projektjén alapszik. Illetve saját tapasztalat, mikor hazaérve a fotóim többsége a lomtárban végezte és maradt kettő darab, amit használni tudtam.
De, ne essünk kétségbe, nézzük mikre kell odafigyelni!
Helyszín, komponálás:
- Ne csak magára a tűzijátékra figyelj, hanem a környezetére is! Fontos, hogy a kép összességben legyen szép és megkomponált. Hiába látványos a robbanás, ha körülötte minden fekete, esetleg belóg valami, el fogja rontani a képet. Sokkal impozánsabb lesz a fotód, ha a környezetben van egy szép épület, látkép vagy igazából bármi, amit jónak látsz. Ez sem egyszerű, mert ami elsőre eszedbe jutna, azt valószínűleg már valaki megcsinálta. Mivel nem egy tucatkép a cél, érdemes rajta agyalni kicsit és tágabb dolgokban gondolkozni.
- Még egy fontos dolog, amire talán nem is gondolna az ember! Pár nappal előtte nézzünk időjárást és szélirányt. Olyan helyet érdemes választani, amerről fúj a szél, így elkerülhetjük, hogy a képeink minőségét tönkretegye a nagy füstfelhő.
Ennél a képnél én belevettem a hidakat, a Budai várat és a Citadellát.
Lehetett volna zoomolni, hogy csak a tűzijáték legyen benne, de így
több fért bele és a környezete is szebb.
EXIF:
2s; f/13; ISO 200; 80mm ekv.
Három képből
Amire szükséged lesz:
- Egy állvány. Minél stabilabb, annál jobb. A legtöbbnek az alján van egy kis kampó, erre mindenképp akasszunk súlyt, így a tömegközéppont lejjebb kerül és az állványunk stabilabb lesz!
Ne felejtsük el a távkioldót sem! A hosszú záridő miatt ki kell zárjunk minden lehetséges rezgést, így az expo gomb lenyomásakor keletkezőt is.
Illetve meleg ital, ha hideg időt jósolnak. Egyik évben majdnem odafagytam a géphez, ráadásul hídon voltam, szóval a szél is kellemesen csiklandozott...
Beállítások:
- A fény hiánya és a rakéták mozgása miatt hosszú záridőre lesz szükség.
- Az élességet állítsuk manuálisan végtelenre! A kevés fény miatt az AF nem mindig pontos, esetleg lassú. Ebben az esetben vagy használhatatlanok lesznek a képek vagy mire éles lenne, már lemaradtunk az akcióról.
- A fehéregyensúlyt szintén magunk kezeljük! A sokféle szín miatt nem valószínű, hogy az automata eltalálja azt, ami nekünk kell.
- ISO-ban törekedjünk az alacsony értékre. Inkább legyen hosszabb az expo, mint extrán zajos a kép. A megfelelő arányt ki kell kísérletezni.
- Felejtsük el az automata vagy fél automata módot. Teljesen manuális beállításokra lesz szükség, a fénymérésnél is!
- Kapcsoljuk ki a rezgésmentesítést az objektíven. Jó esetben a gépünk nem fog rázkódni, a VR automatika viszont annyira ki szeretné szedni a rezgéseket, hogy generál magának. Erre nincs szükségünk.
- Amennyiben a géped tud ilyet, csakis RAW* formátumot használj!! Az utómunkánál így jóval több információból tudsz majd dolgozni.
*RAW: fájl formátum, mely a szenzoron létrejött kép teljes információ halmazát tárolja, minden változtatás nélkül.
Utómunka:
- Egy tűzijáték fotó akkor a legszebb, ha sok robbanás van a képen és kitöltik a fotót. Legalábbis ez az alapvetés. Kompozíciótól függ, hogy mi áll jól a képnek, de általában ez a főszempont. Persze ezt mindenki maga dönti el, igazából ízlés kérdése. Azt hinné az ember, hogy a hosszabb expo miatt sok rakéta lesz a képen, de nem igazán. Egy fotón 2-3 robbanás van jobb esetben, ezért több képből kell összerakni a végleges verziót. Az összerakást a Photoshop különböző relációival tudjuk megtenni (Lightning, Soft light, Hard light stb.).
- Zajszűrés: az egyik leglényegesebb része az utómunkának. Illesszük össze a képeket, majd az egészen egyszerre végezzük el a zajtalanítást.
Egy egészen széles látószög is érdekes tud lenni.
Ez a kép egy Lumix DMC FZ-50-nel készült, ami egy 2006-os
bridge gép. Az előző fotókhoz képest, itt már látható a különbség.
Jóval zajosabb és több a bebukott rész, valamint láthatóan a
a háttér részletei már szétesnek. Ennek ellenére azért nem élvezhetetlen,
kezdésnek nem rossz. Pláne, hogy a mai bridge gépek már jóval
többet tudnak és a minőségük is sokat fejlődött.
És végül a tavalyi végeredmény. Egy budai ház tetejéről.
A Hold valóban velünk szemben kelt fel, semmi manipuláció nincs benne (még a színe sem)!Igen,
tényleg egy felhő mögött van és az szeli ketté!
(Elnézést, de az interneten ezt a képet egy napig próbáltam tisztára mosni,
mire sok ember elhitte, hogy nem Ps utómunka.)
Nos... azt hiszem a legfontosabb dolgokat összeszedtük. Ha mégsem, akkor kommentbe várom a kérdéseket, esetleg egyéni tapasztalatokat, praktikákat!
Szép fényeket mindenkinek, lesz színkavalkád bőven :D!
Nézz be ide is! FACEBOOK, 500px, INSTAGRAM
YouTube ajánló: