A világ legnagyobb, 6 méteres fényképezője
A Kedves Olvasó joggal hiheti azt, hogy ez a cím csak a figyelemfelkeltésre szolgál és valójában nem kell szó szerint venni. Nos, valóban a figyelemfelkeltés volt a cél, de valós információval. Kétségkívül hihetetlenül hangzik, de tényleg egy 6 méteres jószágról lesz szó. Persze nem a mostani digitális technikára kell gondolni, hanem a jó öreg analóg, még üveglemezzel működő masinára.
George L. Lawrence kora úttörő fotósa volt. Azonkívül, hogy sikeres reklám fotográfusnak mondhatta magát, számos új ötlettel állt elő. Például papírsárkányra erősítette a fényképezőt és azzal fotózott a magasból. Tulajdonképpen feltalálta a drone fotózás korabeli megfelelőjét. Ezek után már nem olyan meglepő, hogy ez az úriember vágott bele egy ekkora vállalkozásba. Persze azért ez sem úgy történt, hogy Lawrence mester felkelt reggel, nyújtózott egyet, majd azt mondta: "Ejj, épp tökéletes az idő egy 6 méteres fényképező építésére!„ Ennél azért árnyaltabb a dolog. Nem mindennapi fotói hamar feltűnést keltettek, így teljesen érthető, hogy a Chicago & Alton Railway vasúttársaság igazgatója, Mr. Charlton őt kereste fel egy merőben rendhagyó ötlettel. Mr. Charlton arra kérte a fotóst, hogy a vasúttársaság egyik szerelvényét, ami a büszkeségük volt, fotózza le minél nagyobban. Lawrence elsőre ellenezte, mert, ha több képből rakja össze, a perspektíva változás miatt nem lennének pontosak az illesztések. Ennek ellenére a fotóst nem hagyta nyugodni a dolog és végül elkészítette a gigászi fényképezőgép tervét. A 400 kg-os fényképezőbe egy 230 kg-os üveglemez került és kihúzott állapotban 6 méter hosszú volt. Igazi zsebgép, ha úgy alakul lakásnak is megfelel, továbbá a többi fotós feltétlen tiszteletét kivívja az, aki egy ilyennel jelenik meg valahol.
Persze az is igaz, hogy ez nem egyszemélyes történet. Itt mindenhez külön ember kellett. A masina mozdításához 15 munkásemberre volt szükség. A fényképező árának nagysága is méltó volt a géphez, 5000 ropogós dollárba került, ugyanis minden elemét külön kellett gyártatni. Lencséket, kihuzatot stb.
Végül elkészült az áhított kép a luxus vonatról, mely az 1900-as párizsi világkiállításon kitüntetett figyelmet kapott. Hatalmas bravúr volt, hogy ekkora képet egyben, egy üveglemezről hívtak elő, amihez 19 liter folyadékot használtak fel. Okos húzás volt a vasúttársaságtól, hiszen nem kellett a vonatot Franciaországba szállítani és így talán még nagyobb szenzáció is volt.
És íme a nagyjából két perces expo végeredménye.